دانستنی های مالی و مالیاتی

موانع تولید (برق در شهرک های صنعتی)


واحدهای تولیدی برمینای حقوق و دستمزد ماهانه طبق قوانین اداره کار و سازمان تامین اجتماعی اقدام به عقد قرارداد با کارگران می نمایند و ساعت شروع بکار پرسنل در شیفت صبح ۷:۳۰ الی۸ صبح بمدت۷:۳۰ دقیقه در هر روز بجز روزهای تعطیل می باشد.و براین اساس دستمزد یک کارگر ساده بایک سال سابقه کارویک فرزند به همراه بن و خواروبار بمبلغ۴۱۱۱۰۴۱۷ریال که این مبلغ بصورت روزانه در محاسبه مبالغ زیر لحاظ میگردد:دستمزد روزانه ۱۳۷۰۳۴۷ریال و۲۳درصد بیمه سهم کارفرما۲۹۴۸۲۲ریال و عیدی ۱۵۵۳۰۶ریال و مزایای پایان خدمت۹۳۱۸۳۱ ریال حال اگر ساعت کاری را ۸ساعت فرض کنیم دستمزد هرساعت۱۷۱۲۹۴ریال بیمه سهم کارفرما۳۶۸۵۳ریال و عیدی۱۹۴۱۴ریال و سنوات۱۱۶۴۷۹ریال می شود حال باتوجه به اعداد بالا هرساعت قطعی برق ۳۴۴۰۴۰ریال هزینه بابت هر نفر برای واحد تولیدی هزینه در بردارد.با توجه به برنامه قطعی برق در شهرکهای صنعتی ،هفته ای دو روز و هرروز چهارساعت۲۷۵۲۳۲۰ ریال در هفته و در ماه۱۱۰۰۹۲۸۰ ریال هزینه برای کارفرما دارد که اگرحقوق و سنوات و بیمه و عیدی بابت یک ماه یک کارگر را محاسبه نماییم۵۶۹۴۳۷۸۳ریال می شود .حدود۱۹/۴٪کل حقوق ماهانه بزبان ساده تر اگر یک واحد تولیدی ۵کارگر داشته باشد با این هزینه قطعی برق حقوق۵نفر را پرداخت کرده و۴نفر برایش کار کرده اند.از طرف دیگر نقطه سربسر مبلغی است که دران هزینه با درامد برابر است و با وجوپ این هزینه جدید می بایست برای رسیدن به نقطه سربسر اقدام به افزایش قیمت کالا نماید و با توجه به شرایط بد اقتصادی با افزایش قیمت کالا با کاهش تعداد فروش مواجه میشود که مجددا نیاز بمحاسبه نقطه بی تفاوتی مصرف و نقطه سربسر می شود و عملا با مشکل جدی فروش و بازاریابی مجدد مواجه می شود،طبق دفاترو مستندات شرکت افزایش فروش داشته و می بایست مالیات بالاتری پرداخت نماید در حالی که این هزینه منجر به کاهش تولید شده و در جایی محاسبه و لحاظ نمیگردد.این گوشه کوچکی از ضررهای واحدهای تولیدی تنها در بخش حقوق و دستمزد مستقیم می باشد و راجع به ضایعات تولید و افزایش این تعداد و مشکلات ان توضیحی ارایه نشد لازم بذکراست برخی از واحدها اقدام به افزایش ساعت کاری کارگران در روزهایی که قطعی برق نیست می نمایند تا بتوانند از فرصت استفاده نمایند در حالی که کارگر با توجه به توان روزانه خود درساعات مازاد بازدهی کافی را ندارد و به راندمان مورد نظر نمی رسند.
13

موانع تولید واحدهای اقتصادی از بعد مالیات و تامین اجتماعی


مالیات زیر ساخت جامعه می باشد و اخذ مالیات عادلانه بهترین منبع رشد اقتصادی و پیشرفت جامعه و توسعه زیر ساخت ها می باشد. البته در صورتیکه منجر به حفظ و ثبات سرمایه در کشور شود که متاسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه فشار اصلی بر فعالان اقتصادی است که موجب کاهش میل به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال شده است.
• با توجه به شرایط تورمی و افزایش روز افزون قیمت ها ثبات اقتصادی از میان رفته است و این جو روانی و احساس ناامنی و تفکر افزایش قیمت ها موجب بی ثباتی بیشتر در امر تولید و قیمت گذاری افزایشی کالا می شود که سبب کاهش تمایل مصرف و موجب کاهش فروش کالا و ارائه خدمات می گردد و در نتیجه برای محاسبه نقطه سر به سر ملزم به افزایش قیمت محصولات می شود.
• متاسفانه در محاسبه مالیات در صورت قبول دفاتر مالیات عملکرد سال قبل مبنا محاسبه قرار می گیرد و درصدی به آن اضافه می شود بدون در نظر گرفتن شرایط شرکت و کاهش سود نسبت به سال قبل (از نظر تفاوت ارزش ريال) (قدرت خرید یک میلیون ریال در هر سال نسبت به سال قبل کاهش می یابد.)
• متاسفانه در چند سال اخیر مالیات متمم برای شرکتها محاسبه می شود که از روی گزارشات ماده 169 ارسال می باشد که با توجه به عدم امکان دفاع از شرکتها این مالیات قطعی شده و موجب محاسبه مالیات ناعادلانه می گردد.
• در مورد محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکتهایی که فاکتور ارائه می دهند خریدار تنها می تواند برمبنای گواهی ارزش افزوده + ارسال در سامانه معاملات فصلی توسط فروشنده و خریدار و بررسی آن + کنترل شرکت از طریق روزنامه رسمی و دریافت فاکتور رسمی اما متاسفانه با توجه به کد فروش بودن برخی از شرکتها مشکل بالایی برای شرکتها به وجود آمده و موجب محاسبه مجدد 9% ارزش افزوده و دریافت با جرائم از شرکتها می گردد و حتی بعضا شرکتها به دادستانی مالیاتی ارجاع می شوند در حالیکه این امر خارج از کنترل شرکتها می باشد و اگر حقوق دارایی تضیع می شود در ثبت نام شرکت ها دقت بیشتری انجام دهند یا گواهی ارزش افزوده برای دوره 3ماهه اعتبار دهی نمایند تا این مشکلات برای شرکتها پیش نیاید و محاسبه این رقم هزینه بالایی برای شرکت دارد که معادل 9% از سود شرکت که در محاسبه بهای تمام شده لحاظ نشده است و موجب ضرر سنگین برای شرکت و گاها موجب توقف فعالیت می شود.
• در محاسبه عملکرد هزینه های شرکت که بصورت فاکتور رسمی نباشد ، برگشت می خورد که صد در صد اشتباه است درصورتیکه کل کشور صورتحساب رسمی صادر نمایند درست و قانونی است ولی وقتی شما نان می خرید یا لوازم مصرفی مثل رنگ و پیچ و مهره یا لباس آیا فاکتور رسمی از فروشنده دریافت می کنید یا کد ملی خود را به هر مغازه داری می دهید تا فاکتور رسمی برای شما صادر نمایند؟ پس چطور با وجود این شرایط کل هزینه های شرکت که به صورت فاکتور عادی است و رسید پرداخت پوز ضمیمه آن می باشد توسط اداره مالیات برگشت می شود که بالاترین رقم برگشتی هزینه و محاسبه مالیات برای شرکت می شود.
• متاسفانه اشخاص حقیقی در سنوات قبل بابت مالیات بر عملکرد توافق انجام داده اند و از مبلغ و مبنای محاسبه مالیات عملکرد اطلاعی نداشتند و هم اکنون مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای آن اعداد که این اشخاص از خرید های خود حتی دریافت نکرده اند برایشان محاسبه و از آنها اخذ می گردد که بسیار ناعادلانه است.
• متاسفانه در طراحی نرم افزار جدید اداره محترم امور مالیاتی ضعف سیستم بسیار زیاد است در روزهای پایانی از سال دریافت گزارشات بسیار سخت است و در زمان محاسبه ضرایب مالیاتی در سنوات قبل دفترچه مالیاتی بود اما در سال 98 با توجه به نرم افزار امکان دسترسی سر ممیز یا حتی مودی وجود ندارد در پرونده مالیاتی یک مودی مشخص سال 97 ضریب 21% در سال 98 طبق نرم افزار ضریب 45% محاسبه شده است و بدلیل امکان دسترسی به این دفترچه و توضیحات تکمیلی این مالیات ناعادلانه است .
• سال 98 به دلیل شیوع کرونا ارسال اظهارنامه 2ماه به تعویق افتاده که می بایست سال 99 نیز فرصت تمدید گردد تا هم شرکتها هم دارایی امکان رسیدگی داشته باشند
• متاسفانه با ادغام واحدهای مالیاتی اشخاص عملکرد و ارزش افزوده در بعضی از واحدهای مالیاتی ممیز کل از واحد ارزش افزوده منصوب شده که اطلاعات کاملی نسبت به محاسبه و شرایط پرونده های مالیاتی عملکرد شرکتها ندارند و موجب محاسبه مبالغ سنگین مالیاتی شده است.
• شرکتهای صادر کننده کالا با توجه به مشکل تحریم نمی توانند از طریق سیستم بانکی وجه خود را دریافت کنند و در صورت عدم واریز وجه به حساب بانکی یا تهاتر نمی توانند از معافیت های قانونی خود استفاده نمایند.
• واردات کالا و ترخیص کالا منوط به انتقال سیستم بانکی کشور بود و به دلیل تحریم این مشکل وجود داشت و مواد اولیه در گمرک به مدت طولانی می ماند و علاوه بر هزینه های بالای انبارداری باعث کاهش تولید و حتی تعطیلی واحد تولید می شود.
• هزینه حقوق و دستمزد و محاسبه مبلغ بیمه تامین اجتماعی 23% سهم کارفرما و عیدی سهم بالایی از هزینه های واحد های تولیدی است که باتوجه به شرایط تورمی کشور این نرخ بصورت بالایی افزایش یافته که برای شرکتها نگهداری نیرو به تعداد سال قبل امکان پذیر نیست و ملزم به تعدیل نیرو شده اند .
• حسابرسی تامین اجتماعی هزینه مضاعف برای شرکتها ایجاد کرده که هم باید هزینه حسابرسی پرداخت نمایند هم مبالغی تحت عنوان هزینه بیمه محاسبه و موجب هزینه سنگین و پروسه اداری شرکت در جلسات و ارجاع به کارشناس و سپس هزینه مشاور برای شرکتها می گردد ( فاکتور های خرید شرکت مشمول بیمه می شود و حتی هزینه هایی که فاکتور پیوست ندارد مبنا محاسبه می باشد.)
کلید واژه : موانع تولید ، واحدهای اقتصادی ، مالیات و تامین اجتماعی ، مشاور مالی و مالیاتی شهرک صنعتی عباس آباد و مشاور مالی و مالیاتی شهرک صنعتی شمس آباد ، مشاور مالی و مالیاتی جنت آباد
نویسنده : بهنوش شایسته
منبع : مشاور مالی و مالیاتی شایسته
11

ویژگی‌های سامانه صیاد


از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه صیاد کاهش تنش اعتباری و افزایش قدرت نظارت بر فرآیند صدور چک‌ها است.
با فعال شدن این سامانه عملاً در بخش اعتبار پرداختی، امکان رصد جریان چک‌ها وجود دارد.
از ویژگی‌های دیگر دسته چک‌های سامانه صیاد می‌توان به حذف نقش شعب بانکی در صدور دسته چک اشاره کرد.
در این سامانه دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته چک نیستند، بلکه فرد درخواست‌کننده دسته‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته چک برایش صادر می‌شود.
دسته چک صیاد متحدالشکل است و تنها لوگوی بانک‌ها وجه تمایز آن‌ها از یکدیگر است.

نحوه استعلام چک صیادی


در راستای توسعه خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) و با هدف ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار از طریق ارائه خدمت استعلام مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان، اطلاع از وضعیت اعتباری صادرکننده چک صیادی با اخذ استعلام از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی قابل بهره برداری است. هموطنان گرامی می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی و ارسال شناسه استعلام 16 رقمی مندرج در چک‌های صیادی، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند.

نحوه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی

همچنین در سامانه پیامکی 701701 بانک مرکزی، میزان اعتبار صادر کننده چک با عنوان یک رنگ خاص به پیام دهنده اعلام می شود:

وضعیت سفید:
صادر کننده چک هیچ سابقه رفع سوء اثر نشده ای در داشتن چک برگشتی ندارد.

وضعیت زرد:
دارای 1فقره چک برگشتی یا حداکثر میبلغ 5میلیون تومان تعهد برگشتی

وضعیت نارنجی:
2 تا 4 فقره چک برگشتی با حداکثر مبلغ 20 میلیون تومان

وضعیت قهوه ای:
5 تا 10 فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 50 میلیون تومان

وضعیت قرمز:
بیشتر از 10 فقره چک برگشتی یا مبلغ بیش از 50 میلیون تومان

توضیحات تکمیلی استعلام وضعیت اعتباری چک:


هزینه هر استعلام موفق 3500 ریال است.
هزینه اخذ شده، ارتباطی با تعداد پیام های پاسخ ارسال شده برای درخواست کننده استعلام ندارد.
لازم است متن ارسالی جهت اخذ استعلام بدون هیچگونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله و فقط به صورت عددی در قالب اعلام شده برای سامانه ارسال گردد.
درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه تنها چهار استعلام در روز قابل اخذ می باشد.
چنانچه درخواست کننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام اقدام به ارسال استعلامات متعدد نماید، نتیجه ارسال شده مربوط به آخرین شناسه استعلام اخذ ارسال شده خواهد بود.
در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ..... قابلیت استعلام ندارد» اطلاع رسانی می گردد.
در خصوص برگ چک های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
در صورتی که به هر دلیل اعم از بروزرسانی زیرساخت های اطلاعاتی تا مدت زمان 15 دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نگردد نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد. بدیهی است کاربران می توانند در مقاطع زمانی بعدی نسبت به اخذ استعلام اقدام نمایند.
تمامی پیامک های اطلاع رسانی در خصوص استعلامات ارسال شده فقط با سرشماره 701701 به کاربران اطلاع رسانی می شود. بر این اساس ضروری است کاربران محترم در کنترل سرشماره پیامک های واصله دقت لازم را مبذول دارند.

دانستنی های چک

مشخصات امنیتی طرح چک صیاد
استفاده از طراحی خطی،‌ الیاف فلورسنتی، کاغذ حساس به مواد شیمیایی، چاپ نامرئی و ریز نوشته از مهمترین مشخصات امنیتی چک‌های صیاد است. در این اسناد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده جزئیات این چک را مشاهده می‌کنید.
منبع بانک پارسیان

حقوق و دستمزد سال 99


افزایش 21 درصدی حقوق کارگران تصویب شد ، نماینده کارگران امضا نکرد


چهارشنبه 20 فروردین 1399 جلسه شورای عالی کار در حالی برگزار شد که اعتراضات کارگران به مشخص نشدن افزایش دستمزد سال 99 روز به روز بیشتر می شد. به گزارش خبرگزاری ایلنا، پس از 6 ساعت مذاکره و چانه زنی در خصوص افزایش دستمزد کارگران در سال 99 ، در نهایت رقم نهایی افزایش حقوق با رای گیری مشخص شد .این برای اولین در دهه های گذشته است که رقم افزایش حقوق کارگرانبدون رسیدن به اجماع همه طرف مذاکره و با رای گیری مشخص می شود.
نکته عجیب اینجاست که نمایندگان کارگری حاضر نشدند صورتجلسه نهایی را امضا کنند و بدون امضا این جلسه را ترک کردند.
با اینحال ، نتیجه نهایی به این شرح است:
افزایش دستمزد کارگران در سال 99 به میزان 21% خواهد بود
بن ماهیانه : 400هزار تومان
مبلغ مزد روزانه : 611809 ریال
پایه سنوات : 175 هزار تومان
مسکن ماهانه :200 هزار تومان
افزایش سایر سطوح : 15% به اضافه روزانه 30338 ریال
حداقل حقوق کارگران در سال 99 عبارت است از 2 میلیون و 605 هزار تومان

حسابدار


حسابدار و حسابداری


حسابدار به شخصی اطلاق میگردد که کلیه امور حسابداری را انجام میدهد بدلیل پیچیده شدن کارها و رقابت در بازار پول و سرمایه نیاز به تخصصی شدن این امور گردیده است و این رشته به گرایشها وشاخه های تخصصی تقسیم شده است،علم حسابداری در واقع زبان تجارت است و زیر مجموعه رشته‌های مهندسی است؛ چرا که از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم درباره واحدهای اقتصادی را در اختیار اشخاص مورد نظر قرار می‌دهد. این اشخاص شامل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل هستند. از دیدگاهی دیگر، حسابداری را سیستم اطلاعاتی حسابداری Accounting Information System می‌نامند که از آن برای پردازش اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی مؤثر و مرتبط با سازمان‌ها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات و ارتباط این‌گونه رویدادها به تصمیم‌گیرندگان، استفاده می‌شود.
برای اینکه بدانیم حسابداری چیست باید ابتدا بدانیم حسابداری چه چیزی نیست؟
گاهی اوقات به اشتباه از مفهوم دفترداری برای تعریف حسابداری استفاده می‌شود؛ درحالیکه دفترداری بخشی از حسابداری است. دفترداری عبارت است از: فن ثبت، طبقه‌بندی و خلاصه‌سازی مبادلات واحد تجاری. البته این عملیات در گذشته صرفاً در دفاتر حساب انجام می‌شد. اما امروزه ثبت‌های حسابداری با استفاده از نرم افزارهای حسابداری توسط رایانه انجام می‌شود. حسابداری مفهوم وسیع تری از دفترداری را دربر می‌گیرد. در واقع دفترداری بخشی از وظایف حسابدار است. همه حسابداران از مجموعه قواعد یکسان تحت عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری واستانداردهای حسابداری برای تهیه گزارش‌های مالی استفاده می‌کنند.
اطلاعات مربوط به معاملات روزمره، اساس تهیه گزارش‌های مالی را تشکیل می‌دهد. در واحدهای بازرگانی، فعالیت‌هایی نظیر خرید و فروش کالا، خرید ماشین آلات و پرداخت هزینه‌های جاری مانند اجاره، حقوق، بهای آب و برق از جمله معاملات روزمره است.
حال می توان به این سؤال پاسخ داد که علم حسابداری چیست ؟
*تعریف حسابداری
حسابداری عبارت است از یک سیستم اطلاعاتی که از طریق شناسائی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگیری رویدادهای مالی، اطلاعات لازم را در اختیار استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری قرار می دهد.از این دیدگاه مطابق شکل بالا، حسابداری یک سیستم اطلاعاتی، کلیه اجزای ضروری یک سیستم را دارد.
محصول نهایی سیستم اطلاعاتی حسابداری، گزارش های مالی می باشد. در مفهوم عام هرگونه گزارشی که از سیستم اطلاعاتی حسابداری استخراج شود، گزارش مالی نامیده می شود. مهم ترین قسمت گزارش های مالی صورت های مالی می باشند که در پایان هر سال مالی تهیه می شود. در مورد صورت های مالی در درسهای بعدی توضیح داده می شود. ورودی سیستم اطلاعاتی حسابداری، رویدادهای مالی است که با انجام عملیات حسابداری بر روی آنها (پردازش) گزارش های مالی مورد نیاز به عنوان خروجی سیستم تهیه می شود و در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد.
به‌طوری‌که از تعریف فن حسابداری بر می‌آید این فن دارای ۴ مرحله می‌باشد:
۱.ثبت فعالیت‌های مالی
۲.طبقه‌بندی اقلام ثبت شده
۳.تلخیص اقلام
۴.تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده
۵.مفاهیم اصلی حسابداری
برای درک بهتر پاسخ سؤال حسابداری چیست باید مفاهیم اصلی آن را بهتر بشناسیم.
مفاهیمی مثل بدهکار، بستانکار، تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی، دفتر کل، معین، تفضیلی و دفتر روزنامه از مفاهیم پایه‌ای حسابداری است. (منظور از دفتر هر واسطی است که توانایی ثبت و بازیابی اطلاعات را داشته باشد)
*رابطه (اتحاد) اساسی حسابداری
در حسابداری دو طرفه طبق فرض تفکیک شخصیت، واحد تجاری (مثلاً شرکت)، شخصیتی مستقل از صاحبان حقیقی و حقوقی خود دارد. به این شخصیت مستقل، شخصیت حسابداری اطلاق می‌شود. طبق این فرض، تنها رویدادها و مبادلات مالی مؤثر بر واحد تجاری در حسابداری مورد توجه و پردازش قرار می‌گیرد. وضعیت مالی این شخصیت بر اتحاد اساسی حسابداری زیر استوار است:
دارایی‌ها = بدهی‌ها + سرمایه
– فرق اتحاد با معادله در این است که معادله به ازای مقادیر خاص متغیر یا متغیرها تساوی برقرار می‌باشد، در حالی که در اتحاد به ازای جمیع مقادیر متغیر(ها) تساوی طرفین برقرار می‌باشد. این اتحاد که به اتحاد ترازنامه هم مشهور است، حاکی از آن است که دارایی‌های واحد تجاری برابر است با مجموع تعهدات آن به اشخاص ثالث و حقوق صاحبان آن.
رشته های تخصصی حسابداری
حسابداری دارای چندین رشته تخصصی است، که تمام آنها را می توان در قالب سه رشته کلی زیر تقسیم بندی نمود:
#حسابداری مالی
#حسابداری بهای تمام شده ( صنعتی )
#حسابداری مدیریت
حسابداری مالی عمدتاً به ثبت رویدادها و تنظیم گزارش های برون سازمانی مرتبط می شود.
حسابداری بهای تمام شده با اندازه گیری تمام شده کالاها و خدمات سروکار دارد. در ایران به این رشته از حسابداری، «حسابداری صنعتی» نیز می گویند.
حسابداری مدیریت به تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری مربوط می شود.
علاوه بر موارد فوق، حسابداری دولتی و حسابرسی را نیز می توان از رشته های تخصصی حسابداری نام برد. حسابداری دولتی با عملیات حسابداری در موسسات دولتی و غیرانتفاعی سرو کار دارد. حسابرسی نیز به بررسی و اظهار نظر در مورد گزارش های به دست آمده از سیستم های حسابداری مربوط می شود.

تبصره 3 ماده 186
ماده 186- صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت­دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی­شده می‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت‌ مالیات­های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.


تبصره 1- اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانکها و سایر موسسات اعتباری منوط به اخذ گواهی‌های ‌ذیل خواهد بود:
1- گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده.
2- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانکها و سایر موسسات اعتباری. ضوابط اجرایی این تبصره توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد.
تبصره 2- به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داده می‌شود مبلغی معادل یک در هزار درآمد مشمول مالیات قطعی شده صاحبان درآمد مشاغل را ‌وصول و در حساب مخصوص در خزانه منظور نموده تا در حدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه به تشکل‌های صنفی و مجامع حرفه‌ای که در امر‌تشخیص و وصول مالیات همکاری می‌نمایند پرداخت نماید. وجوه پرداختی به استناد این ماده از شمول مالیات و کلیه مقررات مغایر مستثنی است.
تبصره 3- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، اسامی مدیران موسسات و شرکتهایی که بدهی مالیاتی اعم از مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده دارند و همچنین اسامی هر یک از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره موسسات و شرکتها که به علت صدور اسناد (صورتحساب) مبتنی بر انجام معاملات غیرواقعی در نظام اقتصادی از جمله امور مالی و مالیاتی کشور محکومیت قطعی یافته‌اند را به همراه مشخصات آنان به اداره ثبت شرکتها اعلام کند. اداره مذکور موظف است ثبت شرکت یا موسسه به نام این اشخاص و همچنین ثبت عضویت آنها در هیأت مدیره آن شرکت و سایر شرکتها و موسسات را برای بدهکاران مالیاتی منوط به تعیین تکلیف و اخذ مفاصاحساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور کند. در تخلف صدور اسناد (صورتحساب) مبتنی بر انجام معاملات غیرواقعی مندرج در این ماده نیز اداره ثبت شرکتها موظف است از انجام ثبت شرکت یا موسسه به نام اشخاص یادشده و همچنین ثبت عضویت آنها در هیأت‌ مدیره آن شرکت و سایر شرکتها و موسسات به مدت سه‌سال خودداری کند.
تبصره4- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است فهرست اشخاص حقوقی را که طی پنج‌سال فاقد فعالیت تلقی می‌شوند به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کند. سازمان مذکور مکلف است از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ثبت هر گونه تغییرات در مورد این اشخاص را منوط به أخذ مفاصاحساب مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشورکند.
مشاور مالی و مالیاتی شایسته

فهرست معاملات فصلی یا ماده۱۶۹
مهلت ارسال فهرست معاملات فصلی ۴۵روز پس از پایان دوره سه ماهه میباشد که الزاما میباست ارسال گردد و عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور طبق دستورالعمل صادره مشمول جریمه ای معادل یک درصد (1%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است خواهد بود. پس از ارسال و تایید نهایی لیست هردوره تنها امکان یک بار اصلاح وجود دارد و امکان درج ردیف اضافه وجود ندارد.


مشاور مالی و مالیاتی شایسته

بهای تمام شده کالای ساخته شده یا خدمات ارایه شده

بهای تمام شده کالای فروش رفته و یا خدمات انجام شده هزینه هایی است که به منظور کسب درآمد انجام شده است.به عبارت دیگر، مخارجی است که برای کسب درآمد، پرداخت یا واقع شده است و از طریق بهای تمام شده دارائیها یا خدماتی که در یک دوره مالی به مصرف می رسد و یا مورد استفاده قرار می گیرد، اندازه گیری و در مدارک حسابداری ثبت می شود .مانند مواد اولیه مصرفی ،هزینه حقوق کارکنان،هزینه سوخت و روشنایی وهزینه استهلاک اموال.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته

پرونده های مالیاتی به ظاهر شبیه بهم الزاما راه حل مشابهی ندارند


کارگزینی

قرارداد کار از اهمیت بالایی برخوردار است بخصوص دوره ان و همچنین اقلام قید شده در ان

قرارداد کار در صورتی که بصورت کوتاه مدت زیر یک سال باشد(عملا در حال حاضر اکثر شرکتها قرارداد سه ماهه یا شش ماهه منعقد می نمایند)برای کارفرما مزایای زیادی دارد۱-میتواند در صورت مراجعه کارگر به اداره کار و محکوم شدن کارفرما تنها تا پایان مدت قرارداد حقوق کارگر را پرداخت نماید ۲-در صورتی که در پایان هر دوره قرارداد پایان کار کارگر رو لیست بیمه اعلام نماید (درصورت محاسبه سنوات پرسنل عملا ذخیره ی مرخصی برای کارگر به دوره بعد انتقال نمی یابد و کارفرما فرجه دارد تا مدتی بعد بازخرید پرسنل را پرداخت نماید)

در صورت ثبت پایان کار برای پرسنل در لیست بیمه شروع بکار پرسنل میبایست در ماه بعد ثبت گردد .در مجموع ضررهایی که شامل حال کارگر میگردد علاوه بر ضرر مالی کم بودن حقوق دریافتی در ماه مورد نظر و عدم امکان شکایت و پیگیری مرخصی و سایر موارد در زمان بازنشستگی با کسری تعداد روز کارکرد و تاخیر در بازنشستگی را دارد،و با توجه به سیستم جدید و بروز شده سازمان تامین اجتماعی در مراکز درمانی در دوران پایان کار تا شروع بکار جدید لیست بیمه این افراد از پوشش بیمه ای خارج میشوند که موجب بروز مشکل میگردد ،بابت کم شدن مشکل برای کارگران کارفرمایان میبایست در ماهی که پایان کار را اعلام می نمایندحتما روز پایانی ماه باشد و شروع بکار در اولین روز ماه بعد ارسال گردد تا پوشش بیمه ای کارگران حفظ شود و تنها ۲تا۳روز مشکل داشته باشد.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


درآمد

هنگامی که موسسه ای خدماتی را انجام یا کالایی را به مشتریان تحویل می دهد، پول یا دارایی دیگری از آنان دریافت می کند. ورود این پول یا دارایی را به موسسه درآمد می گویند. مبلغ در آمد در هر معامله ای از طریق ارزش دارایی یا دارایی های که در ازای آن به دست می آید و معمولا به شکل نقد یا مطالبات است ، اندازه گیری و در صورت های مالی مربوط به دوره ای که طی آن تحقیق پیدا کرده است ، منعکس می شود.بنابراین ، مبلغ درآمد برابر است با حاصل جمع وجوه دریافتی و مطالبات از مشتریان.

درآمد موجب افزایش سرمایه می شود. ورود پول یا ایجاد مطالبات ناشی از انجام خدمات ، جمع دارایی یک موسسه را افزایش می دهد، در طرف دیگر معامله حسابداری ، بدهی را تغییر ندهد اما سرمایه را به مبلغی معادل افزایش حاصل در جمع دارایی ، بالا می برد. بنابراین ، درآمد عبارت ات از افزایش ناخالص در سرمایه که ناشی از فعالیت های انتفاعی باشد. برای هر یک از منابع درآمد باید حسابی جداگانه در دفتر کل افتتاح شود و عنوان هر حساب باید حاکی از منبع درآمد باشد . مثلا ، درآمد هنگامی شناسایی و در مدارک حسابداری ثبت میشود که کالای فروش رفته به مشتریان تحویل و با خدماتی برای آنان انجام شود.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته

پرونده های مالیاتی به ظاهر شبیه بهم الزاما راه حل مشابهی ندارند


دفاتر رسمی

به موجب ماده 6 قانون تجارت هر تاجری به استثناء کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری را که وزارت عدلیه به موجب نظامنامه ای قائم مقام این دفاتر قرار می دهد داشته باشد .

1- دفتر روزنامه 2- دفتر کل 3- دفتر دارائی 4- دفتر کپیه.

برای اینکه اعتبار و اهمیت و سندیت دفاتر تجاری محفوظ باشد برای تهیه آن ها مقررات خاصی وضع شده است. چنانکه به موجب مواد 11 و 12 قانون تجارت باید دفاتر روزنامه و کل و دارائی ، قبل از ثبت هرگونه معامله از طرف نماینده اداره ثبت شماره گذاری و امضاء و پلمپ شود. امروزه با توجه به ایجاد سیستم جدید اینترنتی ، افراد می توانند از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها درخواست خود را نسبت به اخذ پلمپ دفاتر تجاری اعلام نمایند. در حال حاضر افرادی مشمول گروه یک طبقه بندی مشاغل میبایست دفاتر کل و روزنامه پلمپ نمایند .گروه دو میبایست دفتر درامد و هزینه داشته باشند و گروه سوم نیازی به دفاتر ندارند.کلیه اشخاص حقوقی میبایست ظرف مدت یکماه از تاریخ ثبت فعالیت خود و تشکیل پرونده مالیاتی نسبت به پلمپ دفاتر اقدام نمایند.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


نحوه محاسبه سنوات خدمت

سنوات خدمت برمبنای حقوق و مزایای مشمول به ازا هرسال خدمت یک ماه محاسبه میشود

اکثر اوقات هنگام دریافت وجه و مبلغ مد نظر تفاوت زیادی وجود دارد و دلیل اصلی ان مبنا محاسبه حقوق و دستمزد در قرارداد کار است ممکن است یک فرد ماهی سه میلیون تومان حقوق دریافت کند ولی در هنگام بازخرید خدمت مبلغی حدود یک میلیون و ششصد هزارتومان دریافت کند که این تفاوت بدلیل مزایای محاسبه شده در قرارداد کار است مثل حق اولاد حق مسکن کمک هزینه ایاب ذهاب کمک هزینه مسکن و امثال انها که مشمول بازخرید نمی باشد ولی اقلامی مثل حق جذب و حق سرپرستی و حق مسعولیت مشمول بازخرید میباشد.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


قرار داد کار

در قراردادهای کار دایم و قرارداد کار موقت که بعداز انقضای مدت قرارداد بین طرفین تسویه حساب به عمل نیامده و بدون پرداخت سنوات خدمت، رابطه فی مابین با تجدید قرارداد ادامه می یابد کارگر می تواند در سال 9 روز از مرخصی استحقاقی سالیانه خود را برای سنوات بعد ذخیره کند و از بقیه مرخصی باید در طول سال استفاده نماید .

بدیهی است در قرارداد کار با مدت موقت که پس از منقضی شدن مدت قرارداد بین کارگر و کارفرما تسویه حساب به عمل آمده و کارگر کلیه مطالبات منجمله سنوات خدمت خود را دریافت می دارد کارفرما مکلف است با انقضای هر قرارداد همراه با تسویه حساب حق السعی تمام مرخصی استحقاقی استفاده نشده کارگر را به وی پرداخت نماید .

میزان مرخصی استحقاقی که کارگر می تواند هر سال برای سنوات بعد ذخیره نماید 9روز می باشد به ا ین ترتیب برای مثال کارگران می توانند برای ده سال سابقه 90 روز مرخصی ذخیره داشته باشند .لازم به یادآوری است که در قرارداد کار مدت موقت چنانچه در انقضای مدت هر قرارداد بین طرفین تسویه حساب به عمل آمده و سنوات خدمت کارگر پرداخت شده و متعاقب آن تجدید قرار داد به عمل آید کارفرما مکلف است در پایان هر قرارداد مزد ومزایای تمام مرخصی استفاده نشده کارگر را تادیه نماید.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


کمک هزینه

آیا کمک هزینه عائله مندی به بانوانی که همزمان با همسرانشان در یک کارگاه مشغول به کار می باشند، تعلق می گیرد؟

پرداخت حق اولاد منوط به داشتن سابقه پرداخت 720 روز حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی می باشد . از آنجا که برابر ماده (86) قانون تامین اجتماعی این پرداخت به بیمه شده صورت می گیرد و بیمه شده نیز اعم از زن ومرد می باشد ، لذا بانوان شاغل بیمه شده حتی اگر با همسرشان در یک واحد کارگاهی مشغول به کار باشند مشمول استفاده از حق اولاد قرار می گیرند.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


مرخصی استعلاجی

به موجب ماده (74) قانون کار ایام مرخصی استعلاجی با تایید سازمان تامین اجتماعی جزو سوابق کار و خدمت کارگر محسوب می گردد و احتساب آن ایام به عنوان مرخصی استحقاقی توجیه قانونی ندارد. لازم به ذکر است در صورت عدم تایید مرخصی استعلاجی توسط سازمان تامین اجتماعی و یا در مورد سه روز اول آن که غرامت دستمزدی توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی شود، احتساب آن ایام به عنوان مرخصی استحقاقی بر مبنای توافق طرفین به منظور ترمیم خلاء خدمتی یا مزدی کارگر خلاف قانون نمی باشد

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


مرخصی

با توجه به مفاد مواد (51) و (64) قانون کار در کارگاه هایی که کارگران روز پنجشنبه تعطیل بوده و از دو روز تعطیل هفتگی استفاده می نمایند(تعطیل توافقی) و کار روز پنجشنبه را نیز در سایر روزهای هفته انجام می دهند؛ با توجه به انجام 44 ساعت کار موظف هفتگی به طور کامل مرخصی استحقاقی سالیانه آنها مانند سایر کارگران با احتساب چهار جمعه جمعاً یک ماه می باشد،در این کارگاه در صورت استفاده کارگر از مرخصی استحقاقی خود در یکی از روزهای کاری هفته ، مدت کسر شده از مرخصی سالانه برابر یک روز کاری (هفت ساعت بیست دقیقه کار روزانه) به علاوه ساعات کار اضافی مقرر به جای روز پنجشنبه خواهد بود به عنوان مثال چنانچه مقرر شده باشد ساعات کار روزهای دیگر هفته، هر روز یک ساعت و بیست و هشت دقیقه به جای روز پنجشنبه بیشتر باشد، در صورت استفاده از مرخصی استحقاقی میزان مرخصی استحقاقی قابل کسر برای هر روز کاری ، برابر با یک روز (هفت ساعت و بیست دقیقه کار روزانه ) به علاوه یک ساعت و بیست و هشت دقیقه خواهد بود.

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


هزینه های جاری

هزینه های جاری و وجوه پرداختی بابت انواع بیمه مربوط به عملیات و دارایی موسسه،مخارج حمل و نقل،هزینه‌های ایاب و ذهاب، پذیرایی ، تعمیرات اثاثه ماشین الات و تجهیزات ،انبارداری،هزینه‌های تحقیقاتی، آزمایشی و آموزشی، هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاهی،ساخت و تعمیرات ساختمان و دفتر و کارخانه «درصورتی که هزینه های جاری دارای اجرت باشنددر حسابرسی تامین اجتماعی محاسبه میگردد»

هزینه های جاری مورد پذیرش دارایی:

مخارج سوخت، برق، روشنایی، آب، مخابرات و ارتباطات،وجوه پرداختی بابت انواع بیمه مربوط به عملیات و دارایی موسسه،مخارج حمل و نقل،هزینه‌های ایاب و ذهاب، پذیرایی و انبارداری،حق‌الامتیاز پرداختی و همچنین حقوق و عوارض و مالیات‌هایی که به سبب فعالیت موسسه به شهرداریها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی ‌و وابسته به آنها پرداخت می‌شود (‌به استثنای مالیات بر درآمد و ملحقات آن و سایر مالیات­هایی که موسسه به موجب مقررات این قانون ملزم به کسر از‌ دیگران و پرداخت آن می‌باشد و همچنین جرایمی که به دولت و شهرداریها پرداخت می­گردد.)«لازم بذکر است درصورتی که مشمول ارزش افزوده نشده باشید کلیه مبالغ پرداختی در فاکتورهای خرید بعنوان هزینه دوره و نه اعتبار مالیاتی محاسبه میشود»هزینه‌های تحقیقاتی، آزمایشی و آموزشی، خرید کتاب، نشریات و لوح‌های فشرده، هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاهی مربوط به فعالیت ‌موسسه«لازم بذکر است هزینه تبلیغات ونمایشگاهی درصورتی که در صورت معاملات فصلی از طرف دوطرف اعلام شده باشد»براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد

مشاور مالی و مالیاتی شایسته


تنخواه گردان

تنخواه گردان مقداری وجه نقد است که برای سهولت در کار و انجام امور روزمره و پرداخت هزینه های جزئی شرکت ها و موسسات نگهداری می شود. این وجه تنخواه یا همان تنخواه گردان است که به یکی از پرسنل شرکت تحویل داده می شود. این شخص که معمولا مامور خرید شرکت یا موسسه مورد نظر است موظف است همه مدارک مثبته مبنی بر پرداخت که به صورت رسید، فاکتور یا قبض مربوطه را نزد خود نگه دارد.

حتی اگر هزینه بسیار اندکی هم پرداخت می شود وی باید مدارک آن را نزد خود نگه دارد، چرا که در پایان دوره مالی همین هزینه های جزئی در تعداد بالا با هم دیگر جمع می شوند و هزینه زیادی را تشکیل می دهند. همه هزینه هایی که توسط تنخواه گردان از حساب تنخواه انجام می شود باید با اسناد واضح و رسمی به حسابداری مجموعه تحویل داده شود. اسناد آن هم باید ثبت زمان پرداخت و هزینه پرداختی همراه باشند.

رسیدهای تنخواه بعد از ثبت و تحویل به حسابداری باید توسط مدیریت بخش حسابداری و مدیر تنخواه امضا شود و بهتر است در بایگانی شرکت در بخش حساب تنخواه نگهداری شود.به یاد داشته باشید که تنخواه باید در حسابی قرار بگیرد که به ثبت حسابداری شرکتی رسیده باشد

تنخواه دار باید فردی مورد اعتماد و صادق باشد و بهتر است مورد تایید هیئت مدیره مجموعه نیز قرار گرفته باشد. نکته مهم در مورد تنخواه این است که منابع مالی موجود در حساب تنخواه تنها باید برای امورات مالی مربوط به شرکت مورد استفاده قرار گیرد و به هیچ وجه نباید برای منافع شخصی از آن استفاده کرد. معمولا در موسسات و شرکت های بزرگ شغل تنخواه دار یک شغل بسیار مهم و حساس شناخته می شود.در شرکتهای بزرگ تنخواه گردانها متفاوتند ۱-تنخواه اداری که شامل هزینه های اداری دفتر مرکزی است۲-تنخواه بازرگانی که کلیه هزینه های واردات و صادرات کالارا ثبت می نماید۳-تنخواه تولید شامل کلیه هزینه های کارخانه و کارگاه تولیدی میشود۴-تنخواه توزیع و فروش شامل هزینه های فروش و بنزین و کرایه حمل و پست و کلیه هزینه های فروش میباشد. ((در دفاتر رسمی به هیچ عنوان تنخواه گردان نباید بستانکار شود))

مشاور مالی و مالیاتی شایسته

با ما در تماس باشید


09123932127